1. května 2018

Připraveni stát se krysou?

Když se šest herců rozhodne společně hrát a tvořit hudbu, pak si dokážeme logicky odvodit, že dříve či později je všechny cesty svedou zpátky k divadlu. Alternativní výsledek loutkoherecko-hudebního experimentu nelze přesně žánrově specifikovat, proto je nazvěme tím, čím jsou – Fekete Seretlek

Trochu hudební, trochu divadelní a trochu loutková skupina Fekete Seretlek zapustila kořeny v roce 2004. V zárodku vzniklo trio Matiji Solceho (akordeon), Pavola Smolárika (kontrabas) a Aničky Bubníkové (violoncello), které bylo následně posíleno o Jiřího N. Jelínka (housle) a Jana Medunu (trubka). Finální podoby se ale Fekete dočkali až v roce 2012 příchodem Ivo Sedláčka (bicí). Cestu do světa si prorazili živými, téměř až kabaretními koncerty, jejichž podoba se proměňuje na základě komunikace s publikem. Kromě hudebního projevu je Fekete aktivní i na poli divadla. Jejich repertoár doposud zdobila pouze inscenace Kar (inspirovaná Annou Kareninou), která předcházela letošní novince. 


Premiérová inscenace RAT je „hudebně-divadelní psycho slap-stick“ volně inspirovaný Orwellovým 1984. Prostý děj souboje lidského pokolení s krysami tvoří decentní pojítko mozaiky jednotlivých čísel. Potřeba jít po příběhu je potlačena na úkor chytře vymyšlených a hudebně chytlavých výstupů, jejichž potenciál spočívá především v neobvyklém využití běžných předmětů. Reprezentativním příkladem jsou obyčejné pružiny sloužící jako hudební nástroj. Naladěním a postupným brnkáním vytváří jednoduchou melodii. 

Hudbu jakožto dominantní složku inscenace nelze označit jinak než jako „vymazlenou“. Celý ansámbl svým hudebním projevem předvádí energický výkon, kdy se až chvílemi zdá jakoby nástroje a muzikanti splynuli v jeden celek. Diváka/posluchače oslní širokou melodickou škálou, počínaje poklidnými ukolébavkovými tóny hangu (perkusní hudební nástroj), až po exoticky drsnou změť tónů, která nechá publikum sotva vydechnout. Unikátní a působivá je i práce se světlem reprezentovaná osobitou variací hangu, skrze jehož drobné otvory pronikají kužely světla, jež společně s mlhou vytváří funkční mystickou atmosféru. V centru pozornosti ale stále zůstávají herci v černých kombinézách, kteří diváky provázejí inscenací prostřednictvím neobvyklých loutek, a úspěšně tak udržují kontakt s obecenstvem. 

Dílo působí jako zběsilá hrací skříňka, jejíž tempo a vytvářené napětí vygraduje až do komicky děsivého obrazu pádu homo sapiens sapiens. Právě v tomto okamžiku si divák uvědomí druhou, temnější linku inscenace skrytou za variacemi folklorních melodií. Fekete nám odlehčeně a hravě předkládá obraz světa. Světa naruby, jehož zdi jsou vystavěny na mediálních balastech, které znemožňují vidět skutečnost. Ocitáme se v realitě, kdy krysy přežívající "tam dole" se dávno zadaptovaly a devastují pravidla našeho světa. Co když vám pravda zaručí smrt a lhaní umožní pokračovat? Jste připraveni stát se krysou?

Fekete Seretlek - Matija Solce: RAT (koncept a režie Matija Solce, výprava Matija Solce a Jiří N. Jelínek, koprodukce Studia Damúza, Fekete Seretlek a Paláce Akropolis, premiéra 16. 4. 2018)  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Podepisujte se prosím celým jménem, popřípadě jeho vhodnou částí. Děkujeme.